Portret Jana III w wieńcu laurowym
Portret Jana III w wieńcu laurowym - Galeria zdjęć - Slajder elementów
Informacje
Autor
Czas powstania
Instytucja przechowująca
Miejsce przechowywania
Państwo
Materiał/Technika
Numer inwentarza
Opis
Ten pełen majestatu wizerunek to klasyczny przykład malarskiej gloryfikacji Jana III Sobieskiego jako suwerennego władcy równego rzymskim cezarom. W tym duchu należy interpretować pancerz inspirowany strojem znanym z posągów cesarzy oraz złocisty, brokatowy paludament - płaszcz żołnierski noszony w antycznym Rzymie przez cesarzy i naczelnych wodzów. Gorgona, a więc maska, która zdobi pancerz na wysokości piersi króla, była od wieków umieszczana na tarczach, zbrojach czy murach miasta dla przerażania wrogów. Warto przypomnieć, że ten motyw pochodzi od tarczy starożytnej bogini mądrości Ateny zwanej egidą. Widniała na niej głowa zabitej przez Perseusza Meduzy Gorgony jako swego rodzaju amulet odstraszający zły urok. Na głowie króla spoczywa wieniec laurowy. Jest to ozdoba przynależna zwycięzcom, a tu przypomina liczne sukcesy Jana III na polu bitwy, a zwłaszcza wiktorię wiedeńską 1683 roku. Na koniec należy wspomnieć dyskretnie zaznaczoną w tle portretu, spoczywającą po prawej stronie króla koronę. Jest to tak zwana corona clausa (zamknięta) z trzema krzyżującymi się kabłąkami, zwieńczona sferą z krzyżem - oczywiste insygnium władzy królewskiej pochodzącej od Boga.
Magdalena Górska zaproponowała przypisanie "Portretu Jana III w wieńcu laurowym" Michelangelo Palloniemu, nadwornemu artyście króla.